OM

En gruppe kunstinteresserede stiftede d. 13.10.2010 Kunstforeningen Juel Verland Art med opstart 1. januar 2011 ud fra et ønske om at bygge en forening op som støtte til galleriet og for at skabe en lokal platform for sociale kunstarrangementer, såsom kunstture, foredrag osv. Kunstforeningen er medlemsstyret med en valgt bestyrelse.

Bestyrelse valgt 20. marts 2022:


Anne-Grethe Poulsen, formand

Lone Nygaard Jensen

Henrik Falk Hansen

Bodil Strand Olsen

Lone Ottosen

Bo Juel Verland, kasserer

Vedtægter for


KUNSTFORENINGEN JUEL VERLAND ART


§1 Foreningens navn

Foreningens navn er Kunstforeningen Juel Verland Art. Foreningens hjemsted er Galleri Juel Verland Art, Holbæk.


§2 Foreningens formål

Foreningens formål er at fremme interessen for kunst. Bestyrelsens opgaver er at indkøbe kunstværker eller gavekort gennem Galleri Juel Verland Art, formidle udlodning af disse til foreningens medlemmer og arrangere eksempelvis rejser, udflugter og foredrag med fokus på kunst.


§3 Medlemskab

Som medlemmer kan optages enkeltpersoner, husstande, firmaer, institutioner og kunstforeninger. Firmaer, institutioner og kunstforeninger optages som erhvervsmedlemmer. Alle, der søger om medlemskab, optages efter bestyrelsens godkendelse.  

Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsesformand eller kasserer.

Medlemskab ophører automatisk, hvis der ikke er betalt det fulde årskontingent senest d.1.november.


§4 Ordinær generalforsamling

Ordinær generalforsamling holdes en gang om året i Holbæk efter regnskabsårets afslutning. Med mindre der er tvingende årsager til at udskyde den, afholdes den inden udgangen af marts måned. Indkaldelse til generalforsamlingen skal sendes på e-mail til medlemmerne senest 14 dage inden afholdelsen. 


§5 Dagsorden

Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende punkter:

  1. Valg af dirigent og referent
  2. Formanden aflægger beretning
  3. Kassereren fremlægger revideret regnskab
  4. Fastsættelse af kontingent
  5. Forslag fra medlemmer og bestyrelse
  6. Valg af bestyrelse
  7. Valg af revisor og revisorsuppleant
  8. Eventuelt
  9. Bortlodning af indkøbt og evt. doneret kunst.


§6 Forslag

Forslag til behandling på generalforsamlingen skal være indleveret til bestyrelsen senest 1 uge inden generalforsamlingen. 

På generalforsamlingen kan kun rettidigt indleverede forslag og evt. ændringer dertil bringes til afstemning.


§7 Afstemningsregler

På generalforsamlingen træffes beslutninger ved almindeligt flertal. Dog kræves ved vedtægtsændringer mindst ¾ af de fremmødtes stemmer.  Hvert medlemskab har 1 stemme. 


§8 Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen med mindst 8 dages varsel.  

Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske, når mindst 20% af medlemmerne har fremsat skriftlig begæring herom til bestyrelsen.  Generalforsamlingen skal i så fald finde sted senest 3 uger efter begæringens fremsættelse. 


§9 Bestyrelsen

Bestyrelsen består af 5-7 medlemmer, som vælges af generalforsamlingen for 2 år ad gangen. I lige år er 2-4 medlemmer, i ulige år 3 medlemmer på valg. Bestyrelsesmedlemmer kan genvælges. 

Hvert medlemskab giver valgbarhed for en person. 

Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand og kasserer, som ikke bør være på valg samtidig.

Der ydes ikke vederlag for hvervet som bestyrelsesmedlem. 

Beslutninger træffes til bestyrelsesmøder med almindeligt stemmeflertal. Der udarbejdes referater fra bestyrelsesmøderne. Alle indkøb af kunst skal fremgå af et referat. 

Bestyrelsen sørger for ajourført medlemsliste, samt liste over hvert enkelt medlems antal lodder og gevinster. 

Endelig sørger bestyrelsen for registrering af indkøbte værker, som opbevares i galleriet. 


§10 Regnskab og revision

Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

Årsregnskabet består af en resultatopgørelse, balance og noter, som udarbejdes og underskrives af kasserer. 

Årsregnskabet revideres af den af generalforsamlingen valgte revisor, og forsynet med revisorpåtegning forelægges det af kassereren på generalforsamlingen. 


§11 Kontingent m.m.

Foreningens midler tilvejebringes hovedsageligt af medlemmernes kontingent, men gaver og tilskud kan modtages. 

Kontingentet for det følgende regnskabsår fastlægges på generalforsamlingen. 

Kontingentet betales årligt.

Et medlem skal jvnfr. §3 have betalt kontingent for hele regnskabsåret for at kunne deltage i lodtrækningen om indkøbt kunst. 

Ved et medlems udtræden eller ved ophævelse af medlemskab tilbagebetales kontingent ikke. 

Mindst 90% af medlemskontingenterne pr. regnskabsår skal anvendes til indkøb af kunstværker til bortlodning. 

Udgifter til arrangementer dækkes ved en passende pris på adgangen dertil. I tilfælde af overskud kan dette anvendes til udgifter eller underskud i forbindelse med andre arrangementer. I tilfælde af underskud kan dette dækkes af foreningen i rimeligt omfang.

Foreningens midler anbringes efter bestyrelsens beslutning på en bankkonto i foreningens navn. 


§12 Bortlodning og regler herfor

Umiddelbart efter den ordinære generalforsamling udloddes de indkøbte og evt. donerede værker.


Gevinsterne

Årets indkøb skal justeres, således at der til udlodningen tilstræbes mindst en gevinst pr. 5 medlemmer. Det bør helt overvejende være originale kunstværker. Tryk, bøger eller gavekort kan forekomme. 

Fra senest 21 dage før generalforsamlingen skal de indkøbte værker kunne ses af medlemmerne i galleriet.

Et værk reserveres erhvervsmedlemmer. Et erhvervsmedlem, der vinder dette værk, kan stadig deltage i den almindelige lodtrækning. 


Lodderne

Der foretages 3 trækninger. Hovedtrækning for alle medlemmer, erhvervstrækning for kun erhvervsmedlemmer og til sidst en trækning om fremmødegevinst(er).


Hovedtrækningen

Alle medlemmer deltager i hovedtrækningen.

Enkeltmedlemmer starter med 1 lod og husstands-/erhvervsmedlemmer starter med 2 lodder. Medlemmer, der får gevinst et år, starter det efterfølgende år forfra med 1 henholdsvis 2 lodder.

Der kan ikke vindes mere end 1 gevinst pr. medlemskab pr. år.


Generalforsamlingens deltagere vælger den, der skal stå for lodtrækningen. 


Indledningsvis oplyser bestyrelsen forsamlingen om antal gevinster. 

Når et medlem udtrækkes, kan vedkommende vælge en gevinst blandt de endnu ikke valgte gevinster eller lade sine lodder overgå til næste års generalforsamling.

Hvis et medlem ikke kan være til stede, kan vedkommende aflevere en skriftlig fuldmagt med en prioriteret ønskeliste eller ønske om at lodderne skal overgå til næste år, til bestyrelsen eller et andet medlem, som så ved medlemmets eventuelle udtrækning vælger ud fra medlemmets prioritering. 

Hvis et medlem ikke kan være til stede og ikke har afleveret en fuldmagt, vælger bestyrelsen en gevinst efter bedste skøn, men først efter at de tilstedeværende medlemmer og medlemmer, der har afleveret fuldmagt, har haft mulighed for at vælge ved deres udtrækning. 



Erhvervstrækningen

Erhvervsmedlemmerne deltager ud over hovedtrækningen i en erhvervstrækning med 1 værk, hvor erhvervsmedlemmerne starter med 1 lod pr. medlem og tildeles 1 lod ekstra for hvert år, de ikke har vundet i lodtrækningen. Ved gevinst nulstilles medlemmets antal lodder og erhvervsmedlemmet starter næstfølgende år med 1 lod.

Erhvervsmedlemmet kan ved fuldmagt eller fremmøde afstå fra gevinsten og i stedet overføre sit lod til næste år. Der foretages i givet fald en ny trækning blandt de resterende erhvervsmedlemmer.


Fremmødegevinst

Enkelte gevinster kan efter bestyrelsens skøn holdes uden for hovedlodtrækningen og udloddes efter denne som ekstragevinster blandt de fremmødte medlemmer. Deltagere er de, som ikke havde vundet i hovedtrækningen og erhvervstrækningen, og som har betalt kontingent i indkøbsåret. 


§13 Foreningens opløsning

Beslutning om opløsning af foreningen kan kun træffes på en lovligt indvarslet ekstraordinær generalforsamling.  Der gælder samme regler for beslutningsdygtighed, som for vedtægtsændringer.  Afgørelsen om foreningens afvikling træffes af generalforsamlingen. 




Vedtaget på generalforsamlingen d. 20.03.2022